THÔNG TIN KẾT QUẢ NGHIÊN CỨU
1.Thông tin chung
Tên đề tài: Đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
Mã số: B2022- TNA- 33.
Chủ nhiệm đề tài: TS. Lê Thị Thương Thương.
Tổ chức chủ trì: Đại học Thái Nguyên.
Thời gian thực hiện: từ tháng 01 năm 2022 đến tháng 6 năm 2024.
2. Mục tiêu
Đề xuất quy trình và biện pháp đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
3. Tính mới và sáng tạo
- Đề tài tiếp cận lý luận đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý thực hiện chương trình giáo dục phổ thông 2018. Đây là cách tiếp cận mới trong nghiên cứu đánh giá các chương trình bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý thực hiện chương trình giáo dục phổ thông 2018.
- Đề tài đã thiết kế được 02 bộ công cụ và đã phân tích được chính xác, khách quan thực trạng đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018 (Lào Cai, Hà Giang, Bắc Kạn, Yên Bái).
- Quy trình và biện pháp đề tài đề xuất có tính mới, có ý nghĩa thực tiễn nhằm dánh giá chính xác, khách quan hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018; tìm hiểu được nhu cầu của học viên để có căn cứ xây dựng các kế hoạch bồi dưỡng tiếp theo giúp giáo viên, cán bộ quản lý triển khai có hiệu quả chương trình giáo dục phổ thông 2018.
4. Kết quả nghiên cứu
- Xây dựng được cơ sở lý luận về đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
- Phân tích được thực trạng đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018 (Lào Cai, Hà Giang, Bắc Kạn, Yên Bái).
- Đề xuất được quy trình và biện pháp đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018
5. Sản phẩm
5.1. Bài báo khoa học
[1]. Lê Thị Thương Thương, Nguyễn Thị Thanh Huyền, Nguyễn Thị Út Sáu, Nông Thị Hiếu, Xây dựng tiêu chí và thang đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018, Tạp chí Quản lý Giáo dục, trang 1-8, Số 8, tháng 8 - 2023 (ISSN 1859-2910), DOI: 10.53750/jem23.v15.n8.1.
[2]. Sau Nguyen Thi Ut, Huyen Thi Thanh Nguyen, Thuong Thi Thuong Le, Chi Khanh Nguyen, Professional Development for High School Math Vietnamese Educators in the Asessment of Math Reselts, Journal of Curriculum and Teaching (Published by Sciedu Press, ISSN 1927-2677, E-ISSN 1927-2685), pp.348-355, Vol.13, No.1, 2024, DOI: 10.5430/jct.v13n1p348, scopus Q4
[3]. Pham Thi Kieu Oanh, Nguyen Thi Ut Sau, Tran Thi Nhung, Le Thi Thuong Thuong, Overview Research on Teacher Training Evaluation Based on Scopus Data from 2000 to 2024, Journal of Education and Practice (ISSN 2222-1735 (Paper), ISSN 2222-288X (Online)); pp.1-9, Vol.15, No.3, 2024, DOI: 10.7176/JEP/15-3-01.
[4]. Lê Thị Thương Thương, Nguyễn Thị Thanh Huyền, Nguyễn Thị Út Sáu, Hà Thị Kim Linh, Nông Thị Hiếu, Thực trạng thực hiện nội dung bồi dưỡng giáo viên các tỉnh miền núi phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018, Tạp chí Giáo dục (2024), 24 (số đặc biệt 4), 232-238, ISSN 2354-0753.
5.2. Sách và tài liệu
[1]. Sách tham khảo: Đánh giá hoạt động bồi dưỡng cán bộ quản lý, giáo viên triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
5.3. Sản phẩm đào t ạo
[1]. Trần Thị Liên, Quản lý bồi dưỡng năng lực đánh giá học sinh cho giáo viên ở các trường Tiểu học thành phố Lào Cai, tỉnh Lào Cai, Luận văn thạc sĩ năm 2023, Trường Đại học Sư phạm – Đại học Thái Nguyên.
[2]. Nguyễn Khánh Chi, Quản lý bồi dưỡng năng lực đánh giá kết quả học tập môn Toán cho giáo viên ở các trường Trung học phổ thông huyện Bắc Hà, tỉnh Lào Cai, Luận văn thạc sĩ năm 2023, Trường Đại học Sư phạm – Đại học Thái Nguyên.
5.4. Sản phẩm ứng dụng
[1]. Bộ công cụ đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
[2]. Quy trình tổ chức đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
6. Phương thức chuyển giao, địa chỉ ứng dụng, tác động và lợi ích mang lại của kết quả nghiên cứu:
- Phương thức chuyển giao: Hợp đồng giữa chủ nhiệm đề tài với các trường đại học, Sở Giáo dục và Đào tạo, các trường tiểu học, trung học cơ sở, trung học phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam.
- Địa chỉ ứng dụng: Các trường đại học, Sở Giáo dục và Đào tạo, các trường tiểu học, trung học cơ sở, trung học phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam.
- Lợi ích mang lại của kết quả nghiên cứu
+ Đối với lĩnh vực giáo dục và đào tạo: Kết quả nghiên cứu của đề tài sẽ bổ sung nghiên cứu lý luận và thực trạng đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018: Lý luận đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018; Thực trạng đánh giá của giáo viên, cán bộ quản lý về hoạt động động bồi dưỡng triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018 ở các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam; Quy trình và biện pháp đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý thực hiện chương trình giáo dục phổ thông 2018.
Kết quả nghiên cứu của đề tài là tài liệu để triển khai bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
+ Đối với lĩnh vực khoa học và công nghệ có liên quan: Kết quả nghiên cứu của đề tài sẽ bổ sung thêm 01 nghiên cứu chuyên sâu về đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018.
+ Đối với phát triển kinh tế-xã hội: Quy trình và biện pháp đánh giá hoạt động bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý cơ sở giáo dục phổ thông các tỉnh miền núi Phía Bắc Việt Nam triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018 sẽ góp phần nâng cao chất lượng bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý từ đó góp phần triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018 thành công.
+ Đối với tổ chức chủ trì và các cơ sở ứng dụng kết quả nghiên cứu: Kết quả nghiên cứu của đề tài là căn cứ để các trường đại học, Sở Giáo dục và đào tạo tổ chức bồi dưỡng giáo viên, cán bộ quản lý các cơ sở giáo dục phổ thông triển khai chương trình giáo dục phổ thông 2018. Quá trình thực hiện đề tài sẽ nâng cao năng lực nghiên cứu khoa học giáo dục cho giảng viên.
INFORMATION ON RESEARCH RESULTS
1. General information
Project title: Evaluation of training activities for teachers and educational administrators of secondary schools in the mountainous provinces of Northern Vietnam implementing the 2018 secondary education program.
Code: B2022- TNA- 33.
Leader of the project: TS. Le Thi Thuong Thuong.
Implementing institution: Thai Nguyen University.
Duration: From January 2022 to June 2024.
2. Objectives
Propose procedures and measures to evaluate the training activities of teachers and educational administrators in secondary schools in the Northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 secondary education program.
3. Novelty and creativity
- The topic approaches the theoretical evaluation of teacher, staff training activities implementing the 2018 general education program. This is a new approach to evaluating teacher and staff training programs implementing the 2018 general education program.
- The project has designed 2 sets of tools and accurately analyzed the objective situation of evaluating the training activities of managerial teacher, staff in the northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 general education program (Lao Cai, Ha Giang, Bac Kan, Yen Bai).
- The proposed project process and measures are innovative and practically significant in accurately and objectively evaluating the training activities of managerial teacher, staff in the northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 general education program. It helps understand the needs of learners to establish further training plans to assist teacher, staff in effectively implementing the 2018 general education program.
4. Research results
- Establishing the theoretical basis for evaluating the training activities of teacher, staff implementing the 2018 general education program.
- Analyzing the current situation of evaluating the training activities of managerial teacher, staff in the northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 general education program (Lao Cai, Ha Giang, Bac Kan, Yen Bai).
- Proposing procedures and measures for evaluating the training activities of managerial teacher, staff in the northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 general education program.
5. Products
5.1. Scientific articles
[1]. Le Thi Thuong Thuong, Nguyen Thi Thanh Huyen, Nguyen Thi Ut Sau, Nong Thi Hieu, Developing criteria and evaluation scales for teacher training activities at education institutions implementing the 2018 general education program., Education management magazine, p.1-8, No.8, August, 2023 (ISSN 1859-2910), DOI: 10.53750/jem23.v15.n8.1.
[2]. Sau Nguyen Thi Ut, Huyen Thi Thanh Nguyen, Thuong Thi Thuong Le, Chi Khanh Nguyen, Professional Development for High School Math Vietnamese Educators in the Asessment of Math Reselts, Journal of Curriculum and Teaching (Published by Sciedu Press, ISSN 1927-2677, E-ISSN 1927-2685), pp.348-355, Vol.13, No.1, 2024, DOI: 10.5430/jct.v13n1p348, scopus Q4
[3]. Pham Thi Kieu Oanh, Nguyen Thi Ut Sau, Tran Thi Nhung, Le Thi Thuong Thuong, Overview Research on Teacher Training Evaluation Based on Scopus Data from 2000 to 2024, Journal of Education (ISSN 2222-1735 (Paper), ISSN 2222-288X (Online)); pp.1-9, Vol.15, No.3, 2024, DOI: 10.7176/JEP/15-3-01.
[4]. Le Thi Thuong Thuong, Nguyen Thi Thanh Huyen, Nguyen Thi Ut Sau, Ha Thi Kim Linh,Nong Thi Hieu, The current situation of implementing teacher training content in the northern mountainous provinces of Vietnam for the deployment of the 2018 general education program, Educational magazine (2024), 24(April special issue), p.232-238, ISSN 2354-0753.
5.2. Books and documents
[1]. Reference book: Evaluating the training activities of managerial staff and teachers implementing the 2018 general education program.
5.3. Training products
[1]. Tran Thi Lien, Managing the capacity-building for student assessment by teachers in elementary schools in Lao Cai City, Lao Cai Province, Master's thesis in 2023, Thai Nguyen University of Education - Thai Nguyen University.
[2]. Nguyen Khanh Chi, Managing the capacity-building for assessing Mathematics learning outcomes by teachers in high schools in Bac Ha district, Lao Cai province, Master's thesis in 2023, Thai Nguyen University of Education - Thai Nguyen University.
5.4. Applied & practical products
[1]. A toolkit to evaluate training activities for teachers and administrators of general education facilities in the Northern mountainous provinces of Vietnam to implement the 2018 general education program.
[2]. A procedure of organizing and evaluating training activities for teachers and administrators of general education establishments in the Northern mountainous provinces of Vietnam to implement the 2018 general education program.
6. Methods of transfer, application institutions, impacts, and benefits of research results
- Methods of transfer: Contracts between the project leader and universities, the Department of Education and Training, elementary schools, middle schools, and high schools in the northern mountainous provinces of Vietnam.
- Application places: Universities, the Department of Education and Training, elementary schools, middle schools, and high schools in the northern mountainous provinces of Vietnam.
- Benefits from research results
+ Regarding educating and training:
The research results of the project will supplement the theoretical and practical research on evaluating the training activities of managerial staff and teachers implementing the 2018 general education program, including Theoretical evaluation of the training activities of managerial staff and teachers implementing the 2018 general education program; The practical evaluation by managerial staff and teachers on the training activities implementing the 2018 general education program in the northern mountainous provinces of Vietnam; Procedures and measures for evaluating the training activities of managerial staff and teachers implementing the 2018 general education program.
The research results of the project will serve as a document for implementing the training of managerial staff and teachers in implementing the 2018 general education program.
+ Regarding scientific and technological-related fields:
The research outcomes of the project will further complement one in-depth study on evaluating the training activities of teachers and managerial staff at basic education institutions in the northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 general education program.
+ Regarding socio-economic development:
The process and measures for evaluating the training activities of managerial staff and teachers at basic education institutions in the northern mountainous provinces of Vietnam implementing the 2018 general education program will contribute to enhancing the quality of training for managerial staff and teachers. This, in turn, will contribute to the successful implementation of the 2018 general education program.
+ Regarding implementing organization and the institutions applying the research results
The research findings of the project serve as a basis for universities and the Department of Education and Training to organize training for managerial staff and teachers at basic education institutions to implement the 2018 general education program.
The project implementation process will enhance the research capacity in educational sciences for lecturers.