THÔNG TIN KẾT QUẢ NGHIÊN CỨU
1.Thông tin chung
Tên đề tài: Xây dựng mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam
Mã số: B2020- TNA- 08
Chủ nhiệm đề tài: TS. Nguyễn Thị Út Sáu
Tổ chức chủ trì: Đại học Thái Nguyên
Thời gian thực hiện: từ tháng 01 năm 2020 đến tháng 6 năm 2022
2. Mục tiêu
Đề xuất được mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực học đường, xâm hại tình dục cho học sinh trung học sơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam và đề xuất các biện pháp triển khai nhân rộng mô hình.
3. Tính mới và sáng tạo
- Đề tài tiếp cận lý luận giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số. Đây là cách tiếp cận mới trong nghiên cứu giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh.
- Đề tài đã phối hợp sử dụng các phương pháp nghiên cứu nên đã đánh giá được chính xác, khách quan thực trạng giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số tại một số Tỉnh Thái Nguyên, Cao Bằng, Lào Cai, Hà Giang, Bắc Kạn, Điện Biên.
- Mô hình đề tài đề xuất có tính mới, có ý nghĩa thực tiễn, huy động được các lực lượng và lồng ghép nội dung giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục trong các hoạt động của nhà trường; từ đó nâng cao hiệu quả công tác giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam.
4. Kết quả nghiên cứu
- Xây dựng được cơ sở lý luận về giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam.
- Đánh giá được thực trạng giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam tại các tỉnh Thái Nguyên, Cao Bằng, Lào Cai, Hà Giang, Bắc Kạn, Điện Biên.
- Đề xuất được mô hình và biện pháp nhân rộng mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam.
5. Sản phẩm
5.1. Bài báo khoa học
[1]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Huu Thu, Tran Thi Bao Ninh, Sexual Abuse Prevention Education for High School Students (Case Study at High Schools in Mong Cai City, Quang Ninh Province, Vietnam), Psychological Health in Modern Society/ISBN 978-604-315-580-8, Tr 451 – 475.
[2]. Nguyễn Thị Út Sáu, Nguyễn Việt Hà, Thực trạng quản lý hoạt động giáo dục phòng tránh bạo lực học đường cho học sinh ở các trường trung học cơ sở thành phố Thái Nguyên, Tạp chí Thiết bị giáo dục/ISSN 1859 – 0801, Số đặc biệt tháng 06/2020, tr183-185.
[3]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Viet Ha, Activities of School Violence Prevention in Viet Nam: A Case of Thai Nguyen City Junior High Schools, Thai Nguyen Province, Viet Nam, Journal of Contemporary Issues in Business and Government/ ISSN 2204-1990, Số 2, tập 27, tr 4107-4114.
[4]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Ngoc Son, The Results of Sex Abuse Prevention Education for Ethnic Minority Junior High School Students in Ha Giang Province Regarding Awareness, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education/ ISSN 1309-4653, Số 7, tập 12, pp 2192-2202.
[5]. Nguyễn Thị Út Sáu, Nguyễn Thị Thanh Huyền, Nguyễn Trọng Sơn, The Situation of Sex Educational Activies for Ethnic Minority Students in Secondary Schools in Deprived Areas, Dien Bien District, Dien Bien Province, Viet Nam (Thực trạng hoạt động giáo dục giới tính cho học sinh dân tộc thiểu số ở các trường THCS vùng đặc biệt khó khăn, huyện Điện Biên, tỉnh Điện Biên). Kỉ yếu Hội thảo quốc tế Đổi mới trong đào tạo giáo viên với chủ đề “Đào tạo giáo viên, cán bộ quản lý giáo dục cho vùng DTTS, miền núi và vùng khó khăn”, ISBN: 978-604350-031-8, NXB Đại học Thái Nguyên năm 2022, tr 336 – 346.
[6]. Nguyễn Thị Út Sáu, Thực trạng giáo dục phòng tránh bạo lực học đường cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam, Tạp chí Tâm lý học Việt Nam số 05 – 2022, ISSN 0866-8019, tr 27-36.
[7]. Nguyễn Thị Út Sáu, Thực trạng tự đánh giá của học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam về giáo dục phòng tránh bạo lực học đường tại nhà trường, Tạp chí Tâm lý học Việt Nam số 06 – 2022, ISSN 0866-8019, tr 144-151.
[8]. Nguyễn Thị Út Sáu, Tường Duy Trung, Perception, evaluation, and factors influencing educational activities to prevent child marriage and consanguineous marriage for students in secondary school for ethnic minority affairs, Humanities and Social Sciences Letters, ISSN(e): 2312-4318, ISSN(p): 2312-5659 (Chấp nhận đăng)
5.2. Sách và tài liệu
[1]. Sách chuyên khảo: Mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh dân tộc thiểu số ở các trường trung học cơ sở
[2]. Tài liệu hướng dẫn giáo viên: Tài liệu hướng dẫn giáo viên triển khai mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam
5.3. Sản phẩm đào tạo
[1]. Nguyễn Ngọc Sơn, Quản lý hoạt động giáo dục phòng chống xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số tỉnh Hà Giang, Luận văn thạc sĩ năm 2020.
[2]. Nguyễn Việt Hà, Quản lý hoạt động giáo dục phòng tránh bạo lực học đường cho học sinh ở các trường trung học cơ sở thành phố Thái Nguyên, Luận văn thạc sĩ năm 2020
[3]. Tường Duy Trung, Quản lý hoạt động giáo dục phòng chống tảo hôn, hôn nhân cận huyết thống cho học sinh ở các trường trung học phổ thông dân tộc bán trú trung học cơ sở huyện Điện Biên, tỉnh Điện Biên, Luận văn thạc sĩ năm 2021
[4]. Nguyễn Trọng Sơn, Quản lý hoạt động giáo dục giới tính cho học sinh người dân tộc thiểu số ở các trường trung học cơ sở vùng đặc biệt khó khăn huyện Điện Biên, tỉnh Điện Biên, Luận văn thạc sĩ năm 2021
5.4. Sản phẩm ứng dụng
[1]. Mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực học đường, xâm hại tình dục cho học sinh Trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi phía Bắc Việt Nam và tài liệu hướng dẫn triển khai mô hình.
[2]. Bản kiến nghị về biện pháp triển khai nhân rộng mô hình.
[3]. Báo cáo thử nghiệm mô hình.
6. Phương thức chuyển giao, địa chỉ ứng dụng, tác động và lợi ích mang lại của kết quả nghiên cứu:
- Phương thức chuyển giao:
Mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam sẽ được chuyển giao cho các trường trung học cơ sở khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam thông qua hình thức hợp đồng giữa cơ quan chủ trì với các trường trung học cơ sở khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam.
- Địa chỉ ứng dụng: Các trường trung học cơ sở khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam
- Lợi ích mang lại của kết quả nghiên cứu: Đề tài đã xây dựng được cơ sở lý luận về giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số; đánh giá được thực trạng giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam; đề xuất mô hình giáo dục phòng tránh bạo lực, xâm hại tình dục cho học sinh trung học cơ sở là người dân tộc thiểu số khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam. Sản phẩm của đề tài cung cấp thêm nguồn tài liệu tham khảo cho giảng viên, sinh viên, học viên và nghiên cứu sinh của các trường đại học sư phạm trong cả nước, cho giáo viên ở các trường trung học cơ sở khu vực miền núi Phía Bắc Việt Nam.
SUMMARY OF RESEARCH FINDINGS
1. General information
- Project title: Developing an educational model to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam
- Code: B2020-TNA-08
- Project leader: Dr. Nguyen Thi Ut Sau
- Host organization: Thai Nguyen University
- Implementation period: from January 2020 to June 2022
2. Target/Objectives
Proposing an educational model to prevent school violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam and suggesting measures to replicate this model.
3. Novelty and creativity
- The project is aimed at approaching the theory of education to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities. This is a new approach in educational research to prevent violence and sexual abuse for students.
- The topic has combined the use of research methods, so it has accurately and objectively assessed the reality of education to prevent violence and sexual abuse for ethnic minority students from such provinces as Thai Nguyen, Cao Bang, Lao Cai, Ha Giang, Bac Kan and Dien Bien.
- The proposed model novel and practical significance, mobilizing forces and integrating educational content to prevent violence and sexual abuse in school activities; thereby, improving the effectiveness of education to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam.
4. Research results
- Developing a theoretical basis for education to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam.
- Evaluating the practical status of preventing violence and sexual abuse in education for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam in the provinces of Thai Nguyen, Cao Bang, Lao Cai, Ha Giang, Bac Kan, Dien Bien.
- Proposing models and measures that can be replicated to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam.
5. Products
5.1. Scientific article
[1]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Huu Thu, Tran Thi Bao Ninh (2021), “Sexual Abuse Prevention Education for High School Students (Case Study at High Schools in Mong Cai City, Quang Ninh Province, Vietnam), Psychological Health in Modern Society/ISBN 978-604 -315-580--8, Page 451-475.
[2]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Viet Ha (2020), “The reality of managing educational activities to prevent school violence for students in junior high schools in Thai Nguyen city”, Journal of Educational Equipment/ISSN 1859 – 0801, Special issue of June 2020, tr183-185.
[3]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Viet Ha (2021), “Activities of School Violence Prevention in Vietnam: A Case of Thai Nguyen City Junior High Schools, Thai Nguyen Province, Vietnam”, Journal of Contemporary Issues in Business and Government/ ISSN 2204-1990, No. 2, vol. 27, pp. 4107-4114.
[4]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Ngoc Son (2021), “The Results of Sex Abuse Prevention Education for Ethnic Minority Junior High School Students in Ha Giang Province Regarding Awareness”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education/ ISSN 1309-4653, Issue 7, vol. 12, pp 2192-2202.
[5]. Nguyen Thi Ut Sau, Nguyen Thi Thanh Huyen, Nguyen Trong Son (2022), “The Situation of Sex Educational Activities for Ethnic Minority Students in Secondary Schools in Deprived Areas, Dien Bien District, Dien Bien Province, Viet Nam”, Proceedings of the International Conference on Innovation in Teacher Training with the theme "Training teachers and educational administrators for ethnic minorities, mountainous areas and disadvantaged areas", ISBN: 978-604350-031-8, Thai Nguyen University Publishing House in 2022, pp. 336 – 346.
[6]. Nguyen Thi Ut Sau, The current situation of school violence prevention education for lower secondary school students who are ethnic minorities in the mountainous areas of North Vietnam, Vietnam Journal of Psychology No. 05 - 2022, ISSN 0866 -8019, page 27-36.
[7]. Nguyen Thi Ut Sau, The current situation of school violence prevention education for lower secondary school students who are ethnic minorities in the mountainous areas of North Vietnam, Vietnam Journal of Psychology No. 05 - 2022, ISSN 0866 -8019, page 27-36.
[8]. Nguyễn Thị Út Sáu, Tường Duy Trung, Perception, evaluation, and factors influencing educational activities to prevent child marriage and consanguineous marriage for students in secondary school for ethnic minority affairs, Humanities and Social Sciences Letters, ISSN(e): 2312-4318, ISSN(p): 2312-5659
5.2. Books and Document
[1]. Monograph: An educational model to prevent violence and sexual abuse for ethnic minority students in junior high schools
[2]. Teacher’s Manual: A guide for teachers to implement an educational model to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam.
5.3. Training outcomes
[1]. Nguyen Ngoc Son, Management of sexual abuse prevention education activities for lower secondary school students who are ethnic minorities in Ha Giang province, Master thesis 2020.
[2]. Nguyen Viet Ha, Management of school violence prevention education activities for students in junior high schools in Thai Nguyen city, Master thesis in 2020
[3]. Tuong Duy Trung, Management of educational activities to prevent child marriage and consanguineous marriage for students in junior high schools for ethnic minorities, Dien Bien district, Dien Bien province, Master's thesis. 2021
[4]. Nguyen Trong Son, Manager of sex education activities for ethnic minority students in junior high schools in extremely difficult areas, Dien Bien district, Dien Bien province, Master thesis in 2021
6. Method of transfer, application address, impact and benefits of research results:
- Transfer method:
The educational model for prevention of violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the Northern mountainous areas of Vietnam will be transferred to junior high schools in the Northern mountainous areas of Vietnam through the form of a contract between the host organization and the junior high schools in those areas.
- Application address: Junior high schools in the Northern mountainous area of Vietnam
- The benefits of the research results: The project has developed a theoretical basis for education to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities; assessed the reality of education to prevent violence and sexual abuse for lower secondary school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam; proposed an educational model to prevent violence and sexual abuse for junior high school students who are ethnic minorities in the northern mountainous areas of Vietnam. The project outcomes provide additional reference resources for lecturers, non-graduate and graduate students of pedagogical universities across the country, for teachers in junior high schools in the Northern mountainous region of Vietnam.
Ban KHCN&ĐN