Thông tin kết quả nghiên cứu đề tài KH&CN cấp Đại học mã số ĐH2020-TN10-01 do PGS.TS. Hà Quang Tiến - Trung tâm Giáo dục Quốc phòng và An ninh - Đại học Thái Nguyên chủ nhiệm

Thông tin kết quả nghiên cứu đề tài KH&CN cấp Đại học mã số ĐH2020-TN10-01 do PGS.TS. Hà Quang Tiến - Trung tâm Giáo dục Quốc phòng và An ninh - Đại học Thái Nguyên chủ nhiệm

THÔNG TIN KẾT QUẢ NGHIÊN CỨU

1. Thông tin chung

  • Tên đề tài: Nghiên cứu giải pháp tổ chức hoạt động trải nghiệm môn học Giáo dục quốc phòng và an ninh cho học sinh các trường Trung học phổ thông trên địa bàn Tỉnh Thái Nguyên
  • Mã số: ĐH2020-TN10-01
  • Chủ nhiệm: PGS.TS Hà Quang Tiến
  • Tổ chức chủ trì: Trung tâm Giáo dục quốc phòng và an ninh Đại học Thái Nguyên.
  • Thời gian thực hiện: 24 tháng.

2. Mục tiêu

Tổ chức chương trình HĐTN môn học GDQPAN, góp phần nâng cao chất lượng GDQPAN cho học sinh THPT, bảo đảm cho học sinh có những hiểu biết ban đầu về nền quốc phòng toàn dân, an ninh nhân dân; về truyền thống chống ngoại xâm của dân tộc, của lực lượng vũ trang nhân dân và nghệ thuật quân sự Việt Nam; có kiến thức cơ bản, cần thiết về phòng thủ dân sự và kỹ năng quân sự, sẵn sàng thực hiện nghĩa vụ quân sự bảo vệ Tổ quốc. Là điều kiện để giáo dục, rèn luyện tính kỷ luật cho học sinh thông qua các trò chơi quân sự và cũng là dịp để học sinh được trải nghiệm với các trò chơi dân gian nhằm gìn giữ văn hóa Việt, tinh thần tự lập, kiên định để vượt qua khó khăn và thử thách; giúp các em tự tin, bản lĩnh và có nghị lực hơn trong cuộc sống, từ đó, góp phần thay đổi hành vi, nhận thức của thế hệ trẻ theo hướng tích cực.

3. Tính mới và sáng tạo

- Xây dựng chương trình HĐTN môn học GDQPAN cho học sinh các trường THPT trên địa bàn tỉnh Thái Nguyên.

- Xây dựng quy trình phối hợp tổ chức HĐTN cho học sinh giữa các đơn vị trong Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên và giữa Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên với Nhà trường.

4. Kết quả nghiên cứu

- Tổng quan các vấn đề nghiên cứu về HĐTN nói chung và HĐTN môn GDQPAN của học sinh THPT nói riêng.

- Đánh giá thực trạng tổ chức HĐTN của các trường THPT trên địa bàn Tỉnh Thái Nguyên nhằm lồng ghép GDQPAN cho học sinh.

- Lựa chọn các giải pháp tổ chức HĐTN môn học GDQPAN cho học sinh THPT.

- Xây dựng chương trình tổ chức HĐTN môn học GDQPAN cho học sinh trường THPT.

- Xây dựng quy trình phối hợp tổ chức HĐTN cho học sinh giữa các đơn vị trong Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên và giữa Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên với Nhà trường.

- Để đánh giá hiệu quả của các giải pháp đã thực hiện, chúng tôi đã tiến hành thực nghiệm các giải pháp đối với 340 học sinh Trường THPT Thái Nguên. Kết quả thực nghiệm cho thấy, các giải pháp đã lựa chọn đã mang lại hiệu quả cao trong việc tổ chức HĐTN cho học sinh, được các lực lượng giáo dục của Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên, nhà trường THPT, phụ huynh và học sinh đánh giá cao.

5. Sản phẩm

5.1. Sản phẩm khoa học

  1. Hà Quang Tien, Tran Hoang Tinh (2022), The actual situation of organizing experiential activities in the national defense and security education subject at high schools in Thai Nguyen province, International Journal of Physical Education, Sports and Health, 2022, Vol 9, Issue 6, Part F, pp: 386-389.
  2. Hà Quang Tien (2023), Organization of the experiential activities of national defense and security education for high school students in Thai Nguyen province at the center for national defense and security education of Thai Nguyen university – Vietnam, International Journal of Physical Education, Sports and Health, 2023, Vol 10, Issue 1, Part A, pp: 12-16.

5.2. Sản phẩm đào tạo

Đào tạo 01 thạc sĩ (đang đào tạo).

5.3. Sản phẩm ứng dụng:

Quy trình phối hợp tổ chức HĐTN cho học sinh giữa các đơn vị trong Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên và giữa Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên với Nhà trường.

6. Phương thức chuyển giao, địa chỉ ứng dụng, tác động và lợi ích mang lại của kết quả nghiên cứu:

- Bàn giao các kết quả nghiên cứu, sản phẩm của đề tài cho Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên.

- Các kết quả nghiên cứu và sản phẩm của đề tại được thực nghiệm tại Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên và là tài liệu tham khảo hữu ích cho các đơn vị ngoài Trung tâm.

- Chương trình tổ chức HĐTN môn học GDQPAN cho học sinh trường THPT sẽ giúp các em bổ sung kiến thức quốc phòng – an ninh, bổ sung kỹ năng sống, rèn luyện tính kỷ luật, sự tự tin và tinh thần tập thể…

- Tổ chức HĐTN môn học GDQPAN cho học sinh cũng là điều kiện tạo việc làm, nâng cao đời sống cho cán bộ, viên chức và người lao động của Trung tâm GDQPAN Đại học Thái Nguyên.

INFORMATION ON RESEARCH RESULTS

1. General Information

  • Topic title: Research on solutions to organize experiential activities in National Defense and Security Education subject for high school students in Thai Nguyen Province
  • Code: ĐH2020-TN10-01
  • Chairman: Assoc. Prof. PhD. Ha Quang Tien
  • Host organization: Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University.
  • Duration of research: 24 months.

2. Objectives

Organize a program of experiential activities in the National Defense and Security Education subject, which contributes to improving the quality of education for high school students, ensuring students have good understanding initial knowledge about all-people national defense and people's security; about the nation's tradition of fighting against foreign invasion, the people's armed forces and Vietnamese military art; basic and necessary knowledge about civil defense and military skills, be ready to perform military service to defend the Fatherland. It is a condition to educate and train discipline for students through military games and also an opportunity for students to experience folk games in order to preserve Vietnamese culture, the spirit of independence, steadfastness to overcome difficulties and challenges; help them to be more confident, brave and energetic in life, thereby, contributing to changing the behavior and perception of the young generation in a positive direction.

3. Novelty and creativity

- Develop a program of experiential activities in the National Defense and Security Education subject for high school students in Thai Nguyen province.

- Develop a process to coordinate the organization of experiential activities for students between units within the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and between the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and the schools.

4. Research results

- Have overview of research issues on experiential activities in general and experiential activities in National Defense and Security Education subject of high school students in particular.

- Evaluate the actual situation of organizing experiential activities of high schools in Thai Nguyen province.

- Select solutions to organize experiential activities in National Defense and Security Education subject for high school students.

- Develop a program to organize experiential activities in National Defense and Security Education subject for high school students.

- Develop a process to coordinate the organization of experiential activities for students between units within the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and between the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and the schools.

- To evaluate the effectiveness of the implemented solutions, the topic has conducted experimental solutions with respect to 340 students at Thai Nguyen High School. Experimental results show that the selected solutions have brought high efficiency in organizing experiential activities for students, highly appreciated by the educational forces of the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University, the high school, parents and students. 

5. Products

5.1. Scientific products:  

- Ha Quang Tien, Tran Hoang Tinh (2022), The actual situation of organizing experiential activities in the national defense and security education subject at high schools in Thai Nguyen province, International Journal of Physical Education, Sports and Health, 2022, Vol 9, Issue 6, Part F, pp: 386-389.

- Ha Quang Tien (2023), Organization of the experiential activities of national defense and security education for high school students in Thai Nguyen province at the center for national defense and security education of Thai Nguyen university – Vietnam, International Journal of Physical Education, Sports and Health, 2023, Vol 10, Issue 1, Part A, pp: 12-16.

5.2. Training products: Training 01 master (under training). 

5.3. Application products:

Process to coordinate the organization of experiential activities for students between units within the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and between the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and the schools.

6. Method of delivery, application address, impact and benefit of research results

- Hand over the research results and products of the topic to the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University.

- The research results and products of this topic are experimented at the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University and are useful references for units outside the Center.

- The program of the experiential activities in National Defense and Security Education subject for high school students will help them supplement their defense and security knowledge, supplement life skills, practice discipline, confidence and collective spirit...

- Organize experiential activities in National Defense and Security Education subject for students will contribute to creating jobs and improving the lives of officials, employees and workers of the Center for National Defense and Security Education – Thai Nguyen University. 


Thống kê truy cập

Đang online: 1
Hôm nay: 1.078
Năm 2025: 69.062
Tất cả: 174.317
Zalo