TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ
- Tên đề tài luận án tiến sĩ: "Dạy học giải tích lớp 11 ở nước cộng hòa dân chủ nhân dân Lào theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề Toán học cho học sinh"
- Ngành: Lý luận và phương pháp dạy học bộ môn Toán học Mã số: 9140111
- Họ và tên NCS: Vilaxay Vangchia
- Người hướng dẫn khoa học:
Người hướng dẫn khoa học 1: PGS.TS. Trịnh Thị Phương Thảo
Người hướng dẫn khoa học 2: PGS.TS. Nguyễn Tiến Trung
- Cơ sở đào tạo: Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên
NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN:
Luận án đạt được các kết quả sau:
1. Về lý luận:
Luận án làm rõ khái niệm NLGQVĐ của HS THPT; phân tích đặc điểm, bản chất của dạy học theo hướng PT NLGQVĐ thông qua HĐDH Giải tích lớp 11. Đồng thời, luận án đã xác định và mô tả chi tiết các thành tố cũng như các cấp độ biểu hiện của NLGQVĐ, góp phần làm cơ sở lý luận cho việc hình thành, bồi dưỡng và đánh giá NL này ở HS THPT.
2. Về thực tiễn:
Luận án đề xuất các biện pháp SP cụ thể, khả thi nhằm tổ chức dạy học môn Toán (Giải tích lớp 11) ở CHDCND Lào theo định hướng PT NLGQVĐ cho HS, qua đó nâng cao hiệu quả dạy học môn Toán tại các trường THPT; Luận án xây dựng hệ thống bài tập và THCVĐ gắn liền với thực tiễn, cung cấp nguồn tài liệu tham khảo hữu ích cho GV Toán THPT tại CHDCND Lào, giúp GV thuận lợi hơn trong việc vận dụng các biện pháp SP đề xuất vào quá trình dạy học
Luận án đã tổ chức dạy học thực nghiệm để minh hoạ cho tính khả thi và tính hiệu quả của các biện pháp sư phạm đã đề xuất.
Trên cơ sở các kết quả đã đạt được có thể khẳng định mục đích nghiên cứu đã đạt được, nhiệm vụ nghiên cứu đã hoàn thành và giả thuyết khoa học là chấp nhận được. Nghiên cứu của luận án đã khẳng định các biện pháp dạy học giải tích theo hướng PT NLGQVĐ Toán học cho học sinh là hiệu quả và khả thi, nâng cao chất lượng học tập môn toán của HS. Đây là hướng nghiên cứu bước đầu góp phần thúc đẩy công cuộc hội nhập vào giáo dục của nước CHDCND Lào.
CÁC ỨNG DỤNG, KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN HOẶC NHỮNG VẤN ĐỀ CÒN BỎ NGỎ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU:
Các ứng dụng, khả năng ứng dụng trong thực tiễn
- Đóng góp vào phát triển NLGQVĐ cho học sinh trong dạy học giải tích lớp 11 trường THPT tại nước CHDCND Lào.
- Kết quả nghiên cứu luận án có đóng góp tốt đối với công tác đào tạo sau đại học tại Trường Đại học Sư phạm – Đại học Thái nguyên và các Trường có nghiên cứu về Toán.
- Luận án là một tài liệu tham khảo tốt để cho giáo viên, học sinh, học viên cao học và nghiên cứu sinh chuyên ngành lý luận và phương pháp dạy học bộ môn Toán.
Những vấn đề còn bỏ ngỏ cần tiếp tục nghiên cứu
Tiếp tục nghiên cứu nhằm làm bổ sung lý luận về NLGQVĐ cũng như đề xuất được các cách thức, các biện pháp rèn luyện và phát triển NLGQVĐ cho HS trong dạy học chủ đề khác, đối tượng HS khác tại nước CHDCND Lào.
INFORMATION OF DOCTORAL DISSERTATION
- Dissertation title: “Teaching Calculus in Grade 11 in the Lao People’s Democratic Republic in the direction of developing students’ mathematical problem-solving competence”.
- Speciality: Theory and Methodology of Mathematics Teaching Code: 9140111
- PhD. Candidate: Vilaxay Vangchia
- Supervisors:
Supervisors 1: Assoc. Prof. Dr. Trinh Thi Phuong Thao
Supervisors 2: Assoc. Prof. Dr. Nguyen Tien Trung
- Training Institute: University of Education - Thai Nguyen University
NEW SCIENTIFIC FINDINGS OF THE DISSERTATION
The dissertation achieves the following results:
1. In theory:
The dissertation clarifies the concept of problem-solving competence among upper-secondary students; analyzes the characteristics and essence of instruction oriented toward developing problem-solving competence through teaching activities in Grade 11 Calculus. At the same time, the dissertation identifies and describes in detail the components and levels of manifestation of problem-solving competence, thereby contributing to the theoretical basis for forming, fostering, and assessing this competence in upper-secondary students.
2. In practice:
The dissertation proposes specific and feasible pedagogical measures for organizing the teaching of Mathematics (Grade 11 Calculus) in the Lao People’s Democratic Republic oriented toward developing students’ problem-solving competence, thereby improving the effectiveness of Mathematics teaching in upper-secondary schools. The dissertation also develops a system of exercises and problem-based situations connected to real-life contexts, providing a useful reference resource for high-school Mathematics teachers in the Lao People’s Democratic Republic, and helping them more easily apply the proposed pedagogical measures in their teaching practice.
The dissertation conducted experimental teaching to illustrate the feasibility and effectiveness of the proposed pedagogical measures
Based on the results achieved, it can be affirmed that the research objectives have been met, the research tasks have been completed, and the scientific hypothesis is acceptable. The dissertation’s study has confirmed that the measures for teaching calculus oriented toward developing students’ mathematical problem-solving competence are effective and feasible, improving students’ learning outcomes in mathematics. This initial line of research contributes to promoting the integration of the education system of the Lao People’s Democratic Republic.
APPLICATIONS IN PRACTICE AND THE NEEDS FOR FURTHER STUDIES
The practical applications
- Contributing to the development of problem-solving competence for Grade 11 students in teaching calculus at high schools in the Lao People’s Democratic Republic.
- The dissertation’s research results make a valuable contribution to postgraduate training at Thai Nguyen University of Education and at other institutions conducting research in Mathematics.
- The dissertation is a good reference for teachers, students, graduate students, and doctoral candidates specializing in the theory and methodology of teaching Mathematics.
Further studies needed
Continue researching to further develop the theoretical basis of problem-solving competence, as well as to propose methods and measures for training and developing students’ problem-solving abilities in teaching other topics and for other groups of students in the Lao People’s Democratic Republic.
Nguồn: Trường Đại học Sư phạm, Đại học Thái Nguyên.